Burgris – Nej tak!

Med en integreret kampagne for Dyrenes Beskyttelse satte vi burgrisen på politikernes dagsorden.

Kunde: Dyrenes Beskyttelse
Dato: August 2017
AWARDS: Shortlisted PR-Tigeren, Creative Circle/Sølv

Udfordring

Danske grise i den konventionelle industri lever under dårlige forhold med rutinemæssig halekupering og kastrering uden bedøvelse. Da 90% af de danske grise eksporteres til udlandet, bestod udfordringen i at skabe en folkebevægelse mod forholdene for herigennem at lægge pres på politikerne for en lovmæssig ændring.

Løsning

Gennem en rebranding af den konventionelle gris til burgris blev der sat billeder på grisens dårlige levevilkår. Kampagnen kombinerede flere medier som outdoors, social-videoer og et online kampagnesite – og blev styret af en effektiv PR- og kommunikationsindsats fra både Mindshare og Dyrenes Beskyttelses side, der sikrede solid dækning.

Resultat

Over 32.000 underskrifter blev indsamlet i løbet af den første måned. #burgris blev benyttet over 500 gange, mens kampagnen fik mere end 10.000 Facebook reaktioner – og en samlet medie reach på over 20 mio. Den 25. august blev Fødevareministeren indkaldt til samråd med direkte henvisning til kampagnen.