Ford 3.0 – Effektiv automatisering og datasetup

En digital strategi baseret på salgsmodellering, som skabte lavere CPA og øget trafik på ford.dk

Kunde: Ford
Hjemmeside:
Dato: 2017-2018

Udfordring

Markedet for bilsalg er enormt konkurrencepræget. Med stærke spillere på markedet med langt højere marketingbudgetter var Ford udfordret i at trænge igennem støjen.

Når en potentiel bilkøber starter en købsrejse, har det tidligere været umuligt at få en krog i dem, medmindre vi fik dem forbi Fords hjemmeside eller andre digitale platforme. Det betød, at vi gik glip af ‘varme’ leads.

Udfordringen var derfor at kunne identificere en potentiel køber så tidligt som muligt i købsrejsen, relevante digitale kontaktpunkter samt områder, hvor mediebudgettet kunne optimeres og re-allokeres til mere effektive investeringer.

Løsning

Løsningen favnede bredt og bestod af en række elementer:

  • En salgsmodel kortlagde eksterne og interne faktorer, der påvirker salget samt krydssalgseffekter på tværs af produktporteføljen
  • Et digitalt KPI studie, der analyserede 120.000 kontaktpunkter og identificerede de primære drivers for salg samt værdien af disse. Dette var med til at definere, hvor meget Ford skal betale for den enkelte bruger på den enkelte KPI i det programmatiske digitale indkøb
  • En specialbygget algoritme, der styrer marketingsinvesteringen baseret på salgsmodellens og det digitale KPI studies findings
  • DMP’en, mInsights, der tracker danske brugere på nettet anonymt og på den måde identificerer brugere, som er i markedet for køb af bil
  • Dørtællere hos Ford forhandlere og permission opsamling til brug i DMP’en og efterfølgende målretning af relevant kommunikation til den enkelte bruger
  • Produktion af +2.000 forskellige kreativere til display og social annoncering, dynamisk tilpasset afhængig af brugerens adfærd

Resultat

Tilsammen skabte løsningen et fuldendt billede af brugeren, der tillader os at udøve prædiktive analyser for, hvor stort salget af biler bliver i den kommende tid, samt hvem der vil købe, og hvad de er interesserede i. På den måde kunne vi styre medie spend og sikre os, at budskaber matcher forbrugeren på det rigtige tidspunkt med det rigtige indhold.

  • Konverteringsraten på Fords fire digitale KPI’er blev fordoblet
  • CPA’en blev sænket med 39%
  • Trafikken på oplev.ford.dk blev øget med 244%, og bounce-raten blev sænket med næsten 20%
  • Ved de personer, som vi opsamlede hos forhandlerne og efterfølgende eksponerede med e-mails og annoncering, så vi tredoblet åbningsrater på e-mails
  • Klik-rater på bannere blev øget mellem 300 – 1.000% på tværs af forskellige målgrupper, modeller og kreativere

Alt i alt vidner løsningen om, at vi med mere relevant og målrettet kommunikation, kan udnytte marketing kronerne langt mere effektivt.